naffnang

Friday, October 24, 2008

[熊猫卡啦OK之唱K学马来文] Meet Uncle Hussain - Lagu Untukmu

在此要想为大家大力介绍这支马来Band...学学马来文, 下次改路名或在国会里跟人家骂也没问题 :D



Meet Uncle Hussain - Lagu Untukmu 
(遇见胡申叔叔 - 给你的歌)

Tiada bintang
 (没有星星)
Dapat menerangkan hati yang telah dicela
 (能照亮被贬低的心)
Bagai ku lumpuh tak mampu berdiri
(我好似烂泥不能自立) 
Aku tetap begini takkan berubah kerna 
(我就是如此不能改变因为)
Aku tetap aku dan alur hidup mu bukanlah aku 
(我就是我及你的生活沟(?)不是我) 
Guna hati akal dan fikiranmu 
(用你的图谋心和想法)
Berbeza engkau dan juga aku 
(你与我不同)
Dua hati yang tak mungkin bersatu 
(两颗不可能合一的心)

Adakah aku 
(是否我)
Hanya bonekan yang sering engkau mainkan 
(只是经常被你玩弄的玩偶)
Yang dikawal oleh jari jarimu
(被你的手指操纵) 
Ku punya hati dan perasaan 
(我的心情和感受)
Pernahkah engkau fikirkan
(你有否想过) 
Cukup cukuplah oh cukuplah 
(够了 够了啦 喔 够了啦)
Guna hati akal dan fikiranmu 
(用你的图谋心和想法)
Berbeza engkau dan juga aku 
(你与我不同)
Dua hati yang tak mungkin bersatu 
(两颗不可能合一的心)

Tak tahan tak tahan 
(不能忍受 不能忍受)
Sabarku tak tertahan
(我的耐性不能在忍受) 
Melayan sikapmu perawan 
(伺候你态度少女)

Berbeza berbeza 
(不同 不同)
Kau dan aku berbeza 
(你和我不相同)
Kita memang tak serupa 
(我们根本就不一样)

Bebaskan bebaskan 
(解放 解放)
Ku ingin dilepaskan 
(我想被放弃)
Kita tidak sehaluan
(我们方向(??)不一样) 

Cukuplah sudahlah 
(够了啦 算了啦)
Sampai disini sahaja
(到此为止) 
Hubungan kita berdua

(我俩的关系)

*小弟马来文极度有限, 若发现翻译不对, 请通知, 谢谢!

Meet Uncle Hussain 是一支我近来非常喜欢的马来indie band, 成员有Taja(吉他), Kudux(鼓), Lan(主音和吉他)和Afat(贝撕), 主要玩progressive rock(前卫摇滚); 中气十足, 歌声高昂加上失传已久的抖音, 是主音Lan的特色, 也是令我对他们着迷的主要原因.

这首歌是我第一次接触他们的歌, 就被他们吸引了, 花了一段时间才找到他们的名及歌曲; 这首个是8TV的电视剧"KAMI"的其中片尾曲, MTV里的男女主角都是KAMI演员; 也有英文版, 为某信用卡广告曲.


开始看这电视剧, 很好看!!! 着迷了...

第一张专辑: 7tahun 3bulan 90hari (7年3个月90天)

No comments: